Арт-терапія

Арт-терапія — це вид психотерапії та психологічної корекції, заснований на мистецтві та творчості. 
Арт-терапія сьогодні вважається одним з найбільш м’яких, але ефективних методів, що використовуються в роботі психологами і психотерапевтами.



Арт-терапія — це засіб вільного самовираження і самопізнання. Художня творчість допомагає зрозуміти й оцінити свої почуття, спогади, образи майбутнього, знайти час для відновлення життєвих сил і спосіб спілку­вання із собою. Спираючись на символіку і власний творчий потенціал, людина здатна досягти самозцілення. Сим­волічні образи являють собою способи вирішен­ня внутрішньопсихічних конфліктів. Існує безліч різних видів і напрямів терапії мистецтвом.
У роботі з дітьми арт-терапія виконує наступні функції: психотерапевтична, діагностична,  корекційна, розвиваюча, виховна.
Психотерапевтичні. "Лікувальний" ефект досягається завдяки тому, що в процесі творчої діяльності створюється атмосфера емоційної теплоти, доброзичливості, емпатічного спілкування, визнання цінності особистості іншої людини, турбота про нього, його почуття, переживання. Виникають відчуття психологічного комфорту, захищеності, радості, успіху. У результаті мобілізується цілющий потенціал емоцій.
Діагностичні. Арт-терапія дозволяє отримати відомості про розвиток та індивідуальні особливості дитини чи дорослого. Це коректний спосіб поспостерігати за людиною у самостійній діяльності, краще пізнати її інтереси, цінності, побачити внутрішній світ, неповторність, особистісне своєрідність, а також виявити проблеми, що підлягають спеціальної корекції. У процесі занять легко виявляються характер міжособистісних відносин і реальний стан кожного в колективі, а також особливості сімейної ситуації. Арт-терапія виявляє і внутрішні, глибинні проблеми особистості. Володіючи багатосторонніми діагностичними можливостями, вона може бути віднесена до проективним тестам.
Корекційні. Досить успішно коригується образ "Я", який раніше міг бути деформованим, поліпшується самооцінка, зникають неадекватні форми поведінки, налагоджуються способи взаємодії з іншими людьми.
Розвиваючі. Завдяки використанню різних форм художньої експресії складаються умови, при яких кожна людина переживає успіх у тій чи іншій діяльності, самостійно справляється з важкою ситуацією. Діти та дорослі вчаться вербалізації емоційних переживань, відкритості у спілкуванні, спонтанності. У цілому відбувається особистісне зростання людини, знаходиться досвід нових форм діяльності, розвиваються здібності до творчості, саморегуляції почуттів і поведінки.
Виховні. Взаємодія будується таким чином, щоб людина вчилася коректному спілкуванню, співпереживанню, дбайливим взаєминам з однолітками і дорослими. Це сприяє моральному розвитку особистості, забезпечує орієнтацію в системі моральних норм, засвоєння етики поведінки. Відбувається більш глибоке розуміння себе, свого внутрішнього світу (думок, почуттів, бажань). Складаються відкриті, довірчі, доброзичливі відносини з педагогом.
Важливо, що для занять арт-терапією не потрібно спеціальної підготовки (дитина чи дорослий, які проходять психокорекцію тощо). Метод не має обмежень і протипоказань.
Індивідуальна арт-терапія може тривати кілька місяців і навіть років.
Групова арт-терапія допомагає:
розвивати соціальні й комунікативні навички;
надати взаємну підтримку членам труїш і вирішити загальні проблеми;
спостерігати результати своїх дій і їхній вплив на інших;
засвоювати нові ролі і виявляти латентні (приховані) якості особистості, спостерігати, як модифікація рольової поведінки впливає на взає­мини з іншими;
підвищувати самооцінку і веде до зміцнен­ня особистої ідентичності;
розвивати навички прийняття рішень.
В своїй діяльності я використовує такі види арт-терапії:


Пісочна терапія - це унікальна можливість досліджувати свій внутрішній світ за допомогою безлічі мініатюрних фігурок, підноса з піском, деякої кількості води - і відчуття свободи, самовираження, що виникає в спілкуванні з психологом. Психолог відстежує процес творення в пісочниці, веде бесіду з дитиною чи дорослим про її зміст. Гра з піском - це природна і доступна форма діяльності дитини від трьох років, підлітка і дорослого. Пісок має властивість пропускати воду. Фахівці стверджують, що він поглинає негативну психічну енергію, взаємодія з ним очищає енергетику людини, стабілізує емоційний стан.
Ізотерапія. В основному, вправи ізотерапії застосовуються в якості психологічного впливу на людину. Так, через малюнок психолог може зрозуміти внутрішній світ людини і розібратися в тому, що її турбує. Між тим, існує ряд проблем, пов'язаних зі станом дитячого здоров'я, лікування і корекції яких успішно застосовуються різні техніки ізотерапії. 
Казкотерапія для дітей. Під час сеансу фахівець пропонує дитині послухати цікаву історію, притчу або розповідь. Казки містять у собі масу корисної інформації, яку дитина може вбудувати в свій життєвий сценарій. Більше того, є різні методики, які рекомендують фахівці, практикуючі дані види арт-терапії. Вправи, наприклад, можуть включати в себе не тільки прослуховування і обговорення казок. Можна запропонувати дитині продовжити розповідь самостійно або навіть придумати власний. Під час такого сеансу дитина не тільки позбувається від своїх страхів, але і розвиває фантазію.

Лялькотерапія як метод заснований на процесах ідентифікації дитини з улюбленим героєм казки, з улюбленою іграшкою. В якості основного прийому корекційного впливу використовується лялька як проміжний об'єкт взаємодії дитини і дорослого. Дитина, пізнаючи реальний світ, його соціальні зв'язки і відносини, активно проектує сприймається досвід в специфічну ігрову ситуацію. Основним об'єктом такої соціальної проекції досить довгий час є ляльки.

Маскотерапія. Суть її досить проста — перенести всі негативні емоції, проблеми, глибинні комплекси на неживий предмет. Фахівці говорять про те, що така терапія дозволяє поглянути в обличчя своїх проблем, відмовитися від непотрібного, відкинути комплекси і стереотипи.
та інші види арт-терапії.


Немає коментарів:

Дописати коментар